Verifiser designet
Når vi utvikler en løsning bør vi alltid validere at løsningen er i henhold til designet. Dersom den avviker må vi enten korrigere løsningen eller oppdatere designet.
Når vi lager et design for en ny løsning hender det at det er detaljer vi ikke kjenner, eller at det oppstår uventede komplikasjoner underveis i implementeringen. Dette kan resultere i at designet vi opprinnelig laget avviker fra den ferdige løsningen.
Dokumentasjonen er viktig for å forstå hvordan en løsning er satt opp og hvordan den fungerer, spesielt om det oppstår en hendelse som krever redeployment eller disaster recovery. For å sikre at gapet mellom dokumentasjon og ferdig produkt ikke er for stort bør vi derfor alltid validere designet i etterkant.
Hva bør vi sjekke?
Noe av det viktigste er alt rundt som ikke nødvendigvis kommer i kodeform. Hvilke ressurser vi bruker, nettverksoppsett og brannmuråpninger er grunnleggende, men vi bør også se på IAM og hvilke tilganger som er gitt til ressurser og applikasjon. Dersom det er elementer i designet som ikke er implementert bør dette fjernes, dersom vi har implementert elementer som ikke er i designet må designet enten oppdateres eller elementene fjernes fra løsningen.
Hvordan kan vi sjekke?
Dette avhenger veldig av form og farge på prosjektet, men i mange tilfeller vil IT-organisasjonen hos kunden (for prosjekter hostet hos kunde) kunne hjelpe. Dersom løsningen kjører hos Bouvet vil helt sikkert Intern IT & Sikkerhet kunne være behjelpelige på å sjekke ting som nettverkskonfigurasjoner og liknende, eventuelt peke deg i riktig retning. Det er mye du kan gjøre selv også, men sjekk med Intern IT & Sikkerhet før du installerer verktøy og kjører scans eller liknende.