Business Continuity Planning
Uferdig artikkel
Her kommer det mer innhold så snart som mulig. Har du lyst til å bidra? Ta kontakt med oss på Slack (krever Bouvet-konto) eller se følgende issue på GitHub
Business Continuity Planning er ikke er IT-teknisk fag. Men det er vårt ansvar som leverandører av et IT-system å minne kunden på at systemet kan bli utilgjengelig.
Svaret fra denne planleggingen vil være med å beskrive hvilke krav som stilles til løsningens robusthet og sikkerhetsnivå, og er avgjørende for å finne riktig balanse av kostnad og ytelse hos systemet.
- Business Continuity Disaster Recovery
- Hva gjør sluttbrukerne når systemene er nede? - fylles ut av sluttbrukere sammen med IT
- Hva gjør IT-Ops når systemene er nede?
- Midlertidig, provisorisk alternativ
- Tilbake til normaldrift
- Diskuter / ha noen tanker rundt "Service Level Agreement (ambitions)" (SLA / best effort / ++) (utarbeides med kunde)
- Oppetid
- (U)Planlagt nedetid
- Recovery Time Objective (RTO) - akseptabel tid for å oppnå normaltilstand etter svikt
- Recovery Point Objective (RPO) - hva er akseptabelt datatap etter svikt (målt i tid)
- Resilience/Robusthet - Hvordan motstå feil