Verifiser designet
Når vi utvikler en løsning bør vi alltid validere at løsningen er i henhold til designet. Dersom den avviker må vi enten korrigere løsningen eller oppdatere designet.
Når løsningen er designet, utviklet og deployet starter en annen jobb som for mange kanskje er litt fremmed: Forvaltning. Uavhengig av hvor mye utvikling som skjer, har vi likevel et ansvar for å forvalte det vi ruller ut i produksjon (eller til andre miljøer).
Disse må monitoreres, vi må sikre at vi har jevnlige backups _som også må testes_, at vi har oppdaterte planer for disaster recovery, følger opp sårbare avhengigheter og mye annet.
Når vi utvikler en løsning bør vi alltid validere at løsningen er i henhold til designet. Dersom den avviker må vi enten korrigere løsningen eller oppdatere designet.
Uavhengig av egne kontroller kommer vi noen ganger i situasjoner der kunde eller mottaker ønsker å gjennomgå kvalitet og rutiner rundt det som leveres. Sikkerhet og kvalitet i en løsning krever andre tiltak enn det funksjonelle, som typisk er lettere å verifisere opp mot kundens krav.
Når en løsning er i drift er logging et av de viktigste verktøyene vi har. Innsamling av informasjon er kritisk for å kunne få innblikk i hva som skjer med løsningen og agere på hendelser, men bare om vi monitorerer.
Status på avhengighetene vi har vil endre seg over tid, og det er ikke til å unngå at svakheter oppdages som må mitigeres av oss. Denne jobben kan være så enkel som at vi oppdaterer til en ny versjon, men kan også kreve større endringer i applikasjonen.
En backup som ikke er testet er verdiløs, og det samme gjelder alt av planer for disaster recovery såsant disse ikke testes. Teamet må verifisere backups og planer jevnlig, slik at alle vet hva som må skje.
Når en hendelse først oppstår er det viktig å være forberedt slik at en unngår å kaste bort verdifull tid på aktiviteter som burde vært klart i forkant. Hvem skal varsles, hvem har ansvar og hvem kan hjelpe?